
“Portable Culture” and Diasporic Identities:

Globalization, Mass Media, and the Asian Community in Uganda

By Hemant Shah, University of Wisconsin

The global movement of people and spread of electronic media (and its cultural products)

are distinctive features of the current historical moment. The unprecedented scale and scope of

this global movement and spread – important aspects of what many people commonly call

globalization – has had profound consequences for the cognitive and social processes that are at

the root of the formation of cultural identities. In the context of globalization, these processes are

almost inevitably tied up with questions of community and nation and fraught with political and

cultural tension. Thus, the process of identity formation is always a contested cultural space in

which mass media – both mainstream and alternative – represent both resources and constraints

for the construction of “imagined selves and imagined worlds” (Appadurai, 1996, p. 3).

The global movement of people and media evokes the notion of “portable culture,” which

in turn suggests, in terms of media, at least two distinct phenomena. On the one hand, the idea

refers to a well-known process of indigenous actors of various kinds – the state, government

agencies, media organizations, NGOs, individuals – importing from abroad various kinds of

cultural products (along with the values, assumptions, and ideologies that come with them) and

circulating them within the indigenous mainstream mass media system. On the other hand,

portable culture can refer to a process whereby diasporic communities transport cultural products

with them as they move and attempt to recreate in their new locations parallel or alternative

media systems that establish and promote values, assumptions, and ideologies that resemble the

culture the diasporic community left behind – or at least what the community believes it has left

behind. There are a number of ways to think about cultural products in the context of the global

movement of people and media. At the very least, we may (1) classify the genres and styles of

imported and transported media content; (2) determine if the content is primarily about the

majority community or the diasporic minority; (3) distinguish whether the content is distributed by



2

and through mainstream or alternative media systems; and (4) consider whether the content is

intended primarily for the majority community or the diasporic minority (Dayan, 1998).

The study of portable culture, understood in this way, has been undertaken mainly by

scholars interested in one of two types of global flows, implied by the two dimensions of portable

culture. First, there is the long tradition of scholarship under the rubric of cultural imperialism or

media imperialism. The primary thrust of these studies is documenting the flow of news and

entertainment originating in the countries of the North and imported by countries of the South

(see for example early studies by Nordenstreng & Varis, 1974; Tunstall, 1977). A closely related

project has been to empirically examine the various cognitive and social effects claims of the

media imperialism thesis: Several studies have looked at the impact of imported cultural products

on the institutions, communities, and individuals in countries of the South (see for example,

Liebes & Katz, 1990; Morely, 1992).

The second area of study focuses on the movement of people from countries of the

South to countries of the North and how and why diasporic communities establish media

institutions as part of negotiating and refashioning their identities (see for example, Gillespie,

1995; Husband, 1994; Naficy, 1999; Riggins, 1992). According to this research, which is still in its

formative stages, a growing sense of weakening ties to any particular nation or culture often

generate the desire for new kinds of transnational and diasporic identifications. These

identifications and connections are strengthened by modern communication technologies. Much

of this work is framed by Stuart Hall’s discussion of cultural identity as either (1) fixed or (2)

unstable (though Hall is not always cited).

The first view – that cultural identity is fixed, primordial, and unchanging – suggests there

is a “collective one true self,” which people with a shared history and ancestry hold in common

(Hall, 1990, p. 223). Even though individuals may inhabit many “selves” at different times and

places, these identities are viewed as superficial, artificial, and/or imposed, and therefore false.

True cultural identity reflects common experiences and cultural codes that provide stable,

unchanging, and continuous frames of reference and meaning, which can be retrieved and

nurtured to create a potent mixture of blind faith in the past (a discourse of “who we were”) and



3

boundless passion to assert that identity in the here and now (a discourse of “who we are”). As

Hall (1990) reminds us, we should not underestimate or neglect the power of a “rediscovered,

essential identity” to inspire collective expression, action, and movements.

The second view – that identity is unstable – acknowledges the basis of cultural identity

in common experience and cultural codes, but also points to significant differences, ruptures, and

discontinuities (i.e. the intervention of history) that also must be recognized even within

discourses of “who we were” or “who we are,” which suggest stable constructions of selfhood.

Hall reformulates the understanding of cultural identity into one that is more precisely understood

as something that is constantly in process:

Cultural identity is a matter of becoming as well as of being. It

belongs to the future as well as to the past…. Far from being

grounded in a mere rediscovery of the past, which is waiting to

be found, and which, when found, will secure our sense of

ourselves into eternity, identities are the names we give to the

different ways we are positioned by, and position ourselves

within, the narratives of the past  (1990, p. 225).

By emphasizing the notion of “positioning,” Hall is highlighting the fact that for diasporic

communities there is always a politics of identity – that identity formation is always contested,

always a combination of continuity (with the past, with languages, with narratives, and so on) and

rupture (created by slavery, transportation, migration, and so on).

The media is one of the key sites at which the process of cultural positioning takes place.

In the studies of South to North movement of people, the media systems and cultural products

created by diasporic communities is examined to determine the extent to which and how the

media function to bind together the diasporic community as well as how it asserts its cultural

identity to the rest of the world. These studies often consider the following types of questions:

What particular types of knowledge are mobilized by media in the process of diasporic identity

construction? How exactly do the media participate in the construction, mediation, and adoption

of diasporic identities? What issues or problems are raised when community members view



4

media content that is produced in places completely dislocated from the space of consumption?

To what extent do the media represent competing visions of diasporic identity?

The geographic focus of these studies on countries of the North is partly due to the

interest of scholars in the North in understanding and unraveling the anxiety in the “white

countries” of Europe and North America generated by the in-migration of people of color from the

Asia, Africa, and Latin America (see Gabriel, 1998). Of less interest to scholars in the North has

been examining the idea and implications of portable culture in the context of South-to-South

migrations of people and South-to-South spread of media, even though the empirical detail

yielded by such studies could add substantially to the theoretical understanding of globalization

and to the methodological design of cross-national comparative studies of globalization.

 This paper focuses on the relationship among globalization, mass media, and

community identity as experienced by Asians of Indian heritage in Uganda (hereafter referred to

as Asians, following terminology used in East Africa). It will explore what the South-to-South

movement of Asians into Uganda and the spread of global media have meant for mass media

institutions of Uganda and for Asian community identity. The emphasis is on television and radio

in Uganda. The study is based on archival research in Uganda and the United States, in-depth

interviews in Kampala with Asian community leaders, industrialists, and students. The interviews

were conducted in May 2000 and March 2003.

Uganda is a particularly interesting location for exploring the issues outlined above. First,

Asians have been traveling to East Africa for nearly 300 years and have had, since the early

1700s, an uninterrupted presence in Uganda until Idi Amin expelled them from the country in

1972. Asians returned to Uganda only in the late 1980s and represent a fairly new diasporic

community in the country. Second, recent economic policy changes in Uganda have resulted in

unprecedented growth in the electronic media sector. International media firms and newly

established local broadcasting and cable companies account for this growth. Thus, Uganda

represents a geopolitical space where two important aspects of globalization – movement of

people and electronic media – are relatively nascent forces and provide a fresh case to examine



5

the relationship between globalization, mass media, and community identity in a specific local

context.

Disjuncture, Difference and “-Scapes”

Portable cultures create what Appadurai calls “disjunctures” and “differences.”

Disjuncture refers to perhaps unexpected and what appear to be unusual juxtapositions of

cultural products and community use. The popularity of American country singer Kenny Rogers in

the Philippines is one example of disjuncture (Appadurai, 1996, p. 29). In the Uganda context, the

popularity of Hindi-language music videos and black Ugandan brides wearing traditional Indian

saris serve as examples of disjuncture in a context of South-to-South flow of cultural products. By

difference Appadurai (1996, p. 22) is referring to the ability and the inevitable need of immigrant

communities to develop distinct cultural spaces in which they can imagine themselves and their

community in their new environment. In the Uganda context, the Asian community establishes

difference by creating a parallel cable television system catering to Asian residents in Uganda

and, to a much lesser extent, by strategically participating in the indigenous (Ugandan) media

industry.

To carry out a systematic exploration of disjunctures and differences created by portable

culture in Uganda, I employ Appadurai’s concept of “scapes.” In his important book Modernity at

Large, Appadurai provides a set of conceptual tools with which to examine the local

consequences of globalization. Appadurai’s “scapes” framework encourages exploration of the

relationship among five highly inter-related dimensions of global movement or flows that he

terms: a) ethnoscpapes; b) mediascapes; c) technoscapes; d) financescapes; and e) ideoscapes.

These terms are defined as follows:

Ethnoscape refers to tourists, immigrants, refugees, exiles, guest workers and others who move

globally. This idea does not imply the disappearance of stable communities but does suggest that

“the warp of these stabilities is shot through with the woof of human motion” (Appadurai, 1996, p.

33).

Mediascape refers to the international distribution of the electronic capability to produce and

disseminate information.



6

Technoscape refers to the global configuration of technology (hardware) and techniques

(software) and the fact that these move readily and at high speeds across various kinds of

previously impervious borders.

Financescape refers to the disposition of global capital, which now moves rapidly across

geopolitical and sociocultural boundaries in the form of currency markets, national stock

exchanges, commodity speculations, remittances, international aid programs, etc.

Ideoscape refers to the global flow of images and ideologies, often via the mediascapes. But

these are also often directly political and may refer to ideologies of states, and counter-

movements aiming to capture state power.

The thrust of Appadurai’s argument is that global flows occur in and through the

disjunctures and differences created by the interaction of ethnoscapes, mediascapes,

technoscapes, financescapes, and ideoscapes. While these phenomena can be distinctly global,

the consequences are profoundly local. In this regard, the suffix “-scape” is significant: Just as a

landscape appears to take on different shapes and contours depending on the location of the

viewer, the suffix as employed in Appadurai’s scheme indicates that global flows are not

objectively given sets of relations that look the same from everywhere. Instead, they are deeply

perspectival constructs inflected by local history, politics, and actors of different kinds (such as

nation-states, transnational corporations, diasporic communities, neighborhoods, families, and

individuals). The –scapes approach is not only a set of conceptual innovations. It is also, in the

context of examining the implications of globalization for identity formation, a call for expanding

the field of inquiry from the social psychology of identity to an inclusion of the political and cultural

economy of institutional power within which identity formation always takes place. Thus, the

exploration of globalization, mass media, and the Asian community in Uganda will be grounded in

a close examination of local manifestations of global forces (i.e., disjunctures and differences)

represented by the five –scapes.



7

Asians in Uganda

Migrations of Asians from the West coast of India to East Africa and their financial role in

East African commerce have been central to Uganda’s economic, political, and cultural history.

Asians have been in Uganda in significant numbers since the late-1800s, though the Indian

Ocean trade winds had been bringing Asians to African for centuries before. In the late 20th

century the British recruited Asians to work on the colonial railroad in East Africa and by 1901,

when the railway was completed, nearly 7,000 Asians lived in what is now Uganda (Adams &

Bristow, 1978). Despite the horrific conditions in which the Asian workers lived, many remained in

East Africa when the work was finished. Most of the remaining Asians were involved in cultivation

of cotton and coffee.

In spite of their small numbers (in comparison to black Ugandans), Asians soon came to

dominate the cotton ginning businesses around the country. Resentment of growing Asian

economic dominance increased among black Ugandans, and twice – in 1945 and in 1949 – anti-

Asian rioting broke out as part of larger general strikes against British policies (see Mutibwa,

1992). The British, too, were worried about increasing Asian dominance in cotton ginning and in

agriculture generally. However, Britain’s ability to control agriculture slowly forced most Asians

into the commercial sector as storeowners, wholesalers, or manufacturers. In these sectors,

Asians again quickly grew dominant and again resentment among black Ugandans grew as

Asians systematically blocked black Ugandans from entering into the retailing business.

Despite the anti-Asian resentment, rhetoric, and rioting, by the time of Ugandan

independence in 1962, Asians had become a nearly indispensable part of the economy.

According to Mamdani (1999), by 1966, Asian investments in manufacturing were more

significant than that of the Ugandan state. The most important among the Asian capitalists were

Muljibhai Madhvani and N.K. Mehta, both of whom invested millions of pounds into various

manufacturing projects in partnership with multinational corporations, the Ugandan state, or

independently. Nevertheless, bellicose anti-Asian rhetoric continued to rise: black Ugandan

leaders and the population at large accused the Asian community of sending their wealth out of

the country, not providing employment to East Africans, remaining stubbornly insular, and



8

refusing to intermarry with local black Africans. In part as a response to these anti-Asian

sentiments among certain politically influential sections of the black Ugandan population,

President Milton Obote began in May 1970 a program of nationalizing many of the industries in

which Asian were dominant. However, Obote realized the extent to which Uganda’s economy

was dependent on Asians and forced Asian industrialists had to forfeit only up to 60 percent of

their interests to the government and allowed Asians to retain operational control of their

companies. Obote also announced, upon seeing that many Asians were prepared to leave the

country as a result of his policy, that he was prepared to offer citizenship to 35,000 non-citizens

among the country’s 50,000 Asians. Together, these actions generated even more resentment of

Asians among black Ugandans and these sentiments contributed to a military coup in January

1971 in which Idi Amin overthrew the Obote government.

In the months following the coup, anti-Asian rhetoric reached a crescendo, and Amin

himself led the charge. In December 1971, Amin summoned Asians to Kampala, Uganda’s capital

city, and told them they were “saboteurs” trying to undermine the economy (Marrett, 1987, p. 8).

In January 1972, Amin told a gathering of Asian businessmen “Uganda is not an Indian colony.”

At other occasions, Amin accused the Asians of “economic malpractice” – specifically, sending

profits to India rather than investing in Uganda – and of failing to integrate into the African

community (Mamdani, 1999, p. 305; Yadav, 1998). These and other similar statements by Amin

and his associates set the stage for the decree of August 4, 1972 expelling all non-citizen Asians

from the country. A few days later, on August 9, 1972, Amin decided that all but essential Asians,

regardless of their citizenship status, had to leave the country by November 8, 1972. By

November 9, 1972, all but about 250 Asians had left Uganda (Adams and Bristow, 1979). Among

those who remained – and apparently not forced to leave – were a small number of Ismaili

Muslims, followers of the Aga Khan, toward whom Amin, a Muslim, felt some affinity and a small

number of teachers and doctors (Almeida, 2003). Amin’s decree was apparently aimed at Asians

“who ran the economy” – those who owned the street-corner shops, banks, transportation

services, etc. Also, as Mamdani has observed, Amin used this demagoguery to shore up support

among working class Ugandans as well as Ugandan elites (Mamdani, 1984). By demonizing



9

Asians shopkeepers, Amin convinced Ugandans that Asians exploited blacks and Ugandan elites

supported Amin because they saw an opportunity to take over the economic niche filled by

Asians once they were expelled.

The Asians who remained in Uganda after the November 8, 1972 deadline to leave the

country developed a strong sense of community across caste and religious lines. They were

subjected to abuse and harassment from native Ugandans. The Asian community survived by

relying upon mutual support. The community in Kampala met weekly in a Hindi temple, Sikh

gurudwara or Muslim mosque. Once a month, a contingent of Kampala Asians would visit Asians

living in the countryside (Karia, 2003;Tanna, 2003)

Amin remained in power until April 1979, when he was overthrown by an alliance of

Tanzanian defense forces and Ugandan guerillas based in Tanzania. Yusuf Lule and Godfrey

Binaisa each served short and uneasy terms as President before a general election was held in

May 1980, in which Milton Obote was swept into power for a second time (this regime is

commonly known as Obote II). A political move of significance to Asians under Obote II was the

passage of the Expropriated Properties Act, which established a Departed Asian Property

Custodial Board. The DAPCB was designed as a mechanism to lure Asians back to Uganda with

the promise of repossessing their properties. Asians had 90 days from the passage of the Act to

file papers with the DAPCB for reclaiming their property. Perhaps 4,000 Asians returned to

reclaim their property, but only a few hundred remained in the country. Most were satisfied to sell

their property and return to their lives and families relocated in India, Great Britain, Canada, etc.

(Tailor, 2000).  Obote remained in power until July 1985, when he was ousted by another military

coup that brought to power Tito Okello-Lutwa for a six-month reign.

In January 1986, the National Resistance Army (NRA) led by Yoweri Museveni,

overthrew Okello-Lutwa and assumed control of the government. The NRA was renamed the

National Resistance Movement (NRM), and shortly after it came to power, President Museveni, at

the behest of the International Monetary Fund and the World Band, embarked upon a Structural

Adjustment Program. The international donor agencies agreed to provide massive economic aid if

Museveni took measures to liberalize the economy, such as returning expropriated property to



10

Asians, reducing and controlling government spending, and privatizing public enterprises

(Tukahebwa, 1998). There was resistance to the measures from various quarters. For example,

lawmakers proposed a bill that would protect Ugandan owners of Asian properties and prevent

reclamation by Asian returnees. The bill was defeated under pressure from the World Bank, IMF,

and Museveni (“Secret” Asian Property Bill Rejected,” The Monitor, February 12, 1993, p. 1). The

liberalization program was ultimately approved and phased in beginning in 1988 and had

important consequences for the broadcasting industry, which will be discussed in the next

section, and for Asian immigration to Uganda.

In 1992, Museveni traveled to Canada and England to call on Asians expelled by Amin

and invited them to return to Uganda and reclaim their properties. The Ugandan President

informed Asians of measures to ensure the smooth return of their property, including the creation

of a ministerial portfolio to oversee the DAPCB (Abidi, 1996). Four “types” of Asians responded to

Museveni’s invitation: (1) those who returned, reclaimed their property, sold it off, and went back

to wherever they had re-settled; (2) those who returned, reclaimed their property and remained in

the country; (3) short-term contract workers, mostly young men in Uganda for the first time who

were committed to migrating eventually to the West; and (4) first-time migrants looking for

economic opportunities in Uganda. In March 2003, about 10,000 Asians lived Uganda. Almost all

of them fit into one of three categories:

• Those who never left the country in 1972 by either aggressively asserting their Ugandan

citizenship, making connections with government officials, holding jobs in sectors

deemed essential, or simply refusing to leave despite being harassed (Almedia, 2003;

Karia, 2003; Singh, 2003; Tanna, 2003).

• Those who left in 1972, but returned as soon as possible. Some returned in 1979 when

Amin was overthrown. Some returned in 1980 when Obote returned to power. Still others

returned while Amin was still in power. For example, one Asian sneaked back in to

Uganda via the treacherous border with Congo. Another Asian simply reclaimed is

headmaster position at a prestigious Kampala school. No objections were raised from



11

government officials because so many of them had been his students (Almeida, 2003;

Patel, 2003).

• Those who came to Uganda for the first time, usually from India. Asians in this category

were of three types:

1. Entire families who moved to Kampala.

2. Married men who came alone to get established and may be working for

family members or as contract workers. They may stay in Uganda and

bring their families later, return to India, or go to a new destination.

3. Single men who come to work for family members or as contract

workers. They may stay in Uganda, return to India, or go to a new

destination.

 According to Asian-community leaders, perhaps 5,000 properties have been reclaimed

all over Uganda. Mainly these are private residences and businesses. An additional important

target of the reclamation process, from the perspective of the Asians, is properties that formerly

were Hindu temples and schools for Asian children. The Asian community wants to ensure

continuity and connection with “Indian values and traditions” and re-establishing two key cultural

institutions – religion and education – has become a key strategy (Patel, 2000). In Kampala, two

temples were fully operational in June 2000, with saffron flags flying from the parapets. Though

most Muslims were among the Asians who fled Uganda in 1972, this community has not been

among the more recent returnees. Yet, there are a number of “new” Asian Muslims, among them

Pakistanis and Bangladeshis in Uganda for the first time, in addition to the small number of

Ismailis who never left Uganda. Nevertheless, the public face of the Asian community in Uganda

today, has a distinctly Hindu character because the temple-and-school reclamation effort is a

high-priority, high-visibility project for that community.

The largest Hindu temple in Uganda is the heart of Kampala. Its steering committee has

bought 19 primary schools all over Uganda that once belonged to the Asian community (Patel,

2003; Tailor, 2003). These schools will be established as private schools charging an annual



12

tuition. However, Asian community leaders are determined to set the fee scale in a make it

affordable to both working-class and middle-class Asians and Ugandans (Karia, 2003).

Politically, the post-1972 Asian community in Uganda is inactive. Few Asians take part in

political campaigns, party politics, or elections. Among the exceptions are Pradip Karia and

Parminder Singh. Both were elected to positions at the Local Council III level, which is similar to

an alderman representing a city district. Singh’s district is predominantly poor and working class

Ugandans while Karia represents a district more evenly mixed between Asians and Ugandans.

Karia has been particularly active in petitioning the Constitutional Committee of Uganda to include

Asians as an indigenous tribe of Uganda. By legal definition, all ethnic groups living in Uganda in

1927, the year the country’s borders were officially surveyed by the British colonial government,

are considered Uganda’s indigenous populations. Karia has argued that since Asians were living

in Uganda in 1927, they ought to be considered one of Uganda’s 85 or so indigenous groups

(Karia, 2003).

Another Asian active in politics was Jay Tanna, who was elected to the national

parliament in 2002 as the Western section’s youth representative. Tanna died in an auto accident

in February 2003.

Mass Media in Uganda

Radio broadcasting started in 1954 under the auspices of the British colonial government.

Radio Uganda broadcasts were mainly news designed to convey British sentiment and other

propaganda. At independence, control of radio broadcasting was transferred to the new

government. Uganda Television (UTV), established in 1975 as a government agency, followed

the pattern of radio in that broadcasts consisted mainly of government officials declaring policies.

Broadcasting continued in this way until 1992, when liberalization of the electronic media sector

effectively ended the monopoly of Uganda Television (UTV) and Radio Uganda.

One aspect of Museveni’s move to liberalize the economy was to free up the

broadcasting airwaves. Partly in response to pressure from international donors to enhance

freedom of expression in Uganda, the government considered allowing privately owned radio and



13

television stations for the first time in the country’s history. The proposal was justified with

arguments claiming that media unfettered by government controls were needed to establish and

nurture a broadly inclusive “public sphere” within which dialog about pressing issues of the day

and debate over the direction of national policy could take place without undue influence from the

state or pressures from the market.

Parliament passed legislation to open the airwaves to private broadcasters in early 1992.

Almost immediately, there was an explosive growth in the number of newspapers and in the

number of FM radio stations and television stations (Tripp, 1999). However, because of financial

difficulty and government censorship, most newspapers enjoyed a relatively short life span

(Shokoro, 1998; Wakabi, 1999). Television and radio, though, have been more successful.

In 1993, Capital Radio (a co-owner of which was William Pike, Editor-in-Chief of the

government-owned newspaper New Vision) was established as the first private radio station in

Uganda. Quick to follow was Radio Sanyu (owned by the British media conglomerate ITN) in

1994. These stations broadcast – in English – a mix of news, talk shows, and popular music.

In 1995, the Central Broadcasting Service established the first vernacular language FM

station in Uganda, providing much the same programming format as Capital and Sanyu – that is,

news, talk shows, and music. The innovative feature of CBS, however, was that it broadcast

exclusively in Luganda, the main language of south central Uganda. CBS is owned by the

Buganda Kingdom, which represents the powerful Baganda ethnic group. The second Luganda-

language station was Radio Simba. It was created to provide a local-language station not tied to

the government (i.e. Radio Uganda’s Luganda service) or to the Buganda Kingdom (i.e., CBS). A

private black Ugandan entrepreneur, who has directed the staff to emphasize local music,

personalities, and issues, owns the station. Also operating in Kampala are Radio One, Top Radio,

Power FM, Star FM (operated by Radio Uganda), and Green Channel (also operated by Radio

Uganda).

In addition, the signals from a number of regional stations located outside the city can be

heard in the city. These stations are trying to get a foothold in the lucrative Kampala market:

Greater Africa Radio, Radio West and Voice of Toro in western Uganda; Radio Kigezi in the



14

Southwest, Radio Paidha in the North, and Voice of Teso in the Northeast. Many of these

regional stations broadcast in a number of local languages. By the summer of 2000, there were

about 30 privately owned radio stations scattered around Uganda.

The most recent entry into FM broadcasting is Monitor FM. The station s owned by The

Nation Media Group of Kenya, which bought a  60 percent interest in The Monitor, in summer of

2001. The Aga Khan, international leader of the Ismaili Muslims, owns 40 percent of The Nation

Media Group (Wafalu, 2000).

 On the whole, however, Asians have a fairly limited presence in the booming private

radio sector. Radio Sanyu was purchased in 1999 by Sudhir Ruparelia and renamed Sanyu 2000

FM. Ruparelia is a third-generation Asian who is known for his ruthless business style and

network of contacts at the highest levels of government. He also is one of the richest people in

Uganda. In early 2002, Karim Hirji, another third-generation Asian businessman started up

Dembe FM. However, Asian ownership of the station has not resulted in what might be

considered a preponderance of  “Asian” content such as Hindi film music or special news shows

about India. Sanyu 2000 FM broadcast “Made in India,” a show devoted to Indian music and

news for about six months before canceling the show when the announcer quit (Karanja, 2003).

Dembe FM broadcasts “Asian Heartbeat,” a show sponsored by an Asian-owned bank and

consisting almost entirely of Hindi film music (Okumu, 2003).

All of Uganda’s television networks are based in Kampala. The first private television

station was Cablesat, established in 1993. The station’s programs were exclusively imported

shows from the west, such as CNN and BBC news and a healthy dose of soap operas from the

United States and Great Britain. Sanyu TV followed in mid-1994, but soon faltered and folded. At

the end of 1994, the Madhvani Group, a prominent Asian business conglomerate, using the

facilities that once housed Cablesat, started Channel TV (CTV). Other private television stations

soon followed. Lighthouse TV, a self-proclaimed “law-abiding Christian broadcasting corporation,”

started broadcasting in 1997. More recent additions to the television-broadcasting scene include:



15

• STV, a wholly owned subsidiary of the African Media Group, which operates

already in Johannesburg and Nairobi, whose programming includes mainly

foreign news, sports and entertainment.

• Wavamunno Broadcast Service (WBS), owned by the African owner of the Spear

Group, a real estate developer and Mercedes-Benz dealer, whose programming

also is mostly foreign with some local public affairs programming. During 2000,

broadcast Sangeet Film (a show of Hindi film song videos). In early 2001, the

show lost its sponsor and was canceled (Karia, 2003).

A second consequence of the liberalization of the media sector was the establishment of

cable television systems. One of the first cable television companies to set up operations was M-

Net. For $43 per month the service provided subscribers with 25 video channels and a variety of

music channels. Examples of available programs were ESPN, TNT, Discovery, CNN, BBC, Sky

News, Cartoon Network, and a program for the Asian community, Zee TV (broadcast in Hindi

language). A more recent development was the creation of two cable TV services – Siti Cable

and Uganda City Cable – that cater exclusively to the Kampala Asian community. On both

systems, for about $20 per month subscribers can receive several channels of Indian-language

(and other) programming. The channels are Sony, BBC, CNN, Asian MTV, ZeeTV, and Asia

Music (a second music video channel). The service also provides several channels of

Doordarshan (India’s national television network). The Doordarshan offerings are extensive: one

sports channel, one Hindi news channel, one national news channel in English, one international

news channel in English, one channel of Gujarati-language programming, and one channel of

Punjabi-language programming. Much of the technological infrastructure for the cable system –

including the downlinking hardware, cables, decoding equipment – was imported from the West.

The opportunity to downlink the signal from the Arabsat satellite and distribute it in Kampala is a

direct result of economic liberalization of the media sector. It is important to remember, however,

that even with liberalization of the media sector, transnational media corporations would not be

attracted to Uganda without the potentially lucrative niche market represented by the Asian

community.



16

  As for Uganda Television, the increased competition (combined with a decreasing level of

funding from the government) has compelled the institution to sell advertising time. UTV is still

government owned but has to partially support itself now and it has done so with only mixed

success. The impact of shrinking funds is that technology is deteriorating, education programs

are being de-emphasized, and prime-time hours are giving way to entertainment programs.

(Juuko, 2000). The Indian Association of Uganda, the primary civic group for the Asian

community, has begun negotiations with UTV to create a one-hour slot for broadcasting a show

devoted to Asian music and news. In March 2003, negotiations were ongoing (Tailor, 2003).

The programming for almost all the over-the-air stations is a fairly predictable mix of

entertainment and public affairs efforts such as news, talk shows, call-in shows, and political

commentary. The entertainment portion of the programming consists of Western soap operas,

situation comedies, and music videos, along with some limited number of locally produced

programs. International news comes mainly from CNN International and BBC. Local reporters

gather national and local news. Some observers have critiqued the stations for their commercial

emphasis and paying only lip service to the idea of social responsibility to contribute to public

debate on vital issues of the day (Chibita, 1999). A second controversy surrounding the

emergence of private television broadcasting has been the potential harm to children and youth of

western soap operas, violent cartoons, and soft-core movies.

Uganda “Scapes” and Asian Identity

In the brief overview of Asians and mass media in Uganda we can see, through the

interaction of the –scapes, specific local disjunctures and differences created by portable culture.

The global movement of Asians to East Africa began as the British colonial government poured

money into developing the region (ethnoscape). Asian expulsion and out-migration from Uganda

came about partly because Asians were sending currency out of the country (financescape) and

because Asians insisted on an insular lifestyle based on conservative values (ideoscape). After

international donors tied an infusion of economic aid to Uganda (financescape), Museveni invited

Asians back to Uganda (ethnoscape).



17

With the return of some Asians to Uganda (ethnoscape), Asians have again managed to

participate in the Ugandan economy through investment in real estate, banking, manufacturing,

retailing, and other sectors of the economy (financescape). With the liberalizing of the media

sector, a new area of investment was the radio and television industry. However, the Asian

community of entrepreneurs viewed the indigenous broadcast industry mainly as an investment

opportunity. And at the same time, as in the pre-1972 days, Asians have also maintained a

cultural life almost entirely separate from Ugandan life by prioritizing the reclamation and

reactivation of Hindu temples and schools they once owned through procedures re-instituted by

Museveni. Another way the Asians have developed a separate cultural space is the creation of a

cable television system (mediascape) in Uganda with imported technology (technoscape) and

targeted investment (financescape). This system creates an essentially parallel and private “micro

public sphere” (Dahlgren, 1994) catering to the needs of the Asian community.

And what of the proposal to establish a more general and all-inclusive “public sphere”

through the privatization of broadcasting? Opening up the airwaves did lead to an increase in the

number of channels of information on the air and the number of voices involved in discussions

over public policy, but not everyone is participating in the debates. The talk shows, call-in shows,

public affairs programs, etc., that have mushroomed in Uganda over the last several years

involve, almost exclusively, Africans. Again, Asians have seen the privatization of broadcasting

primarily as an opportunity for economic investment, not as a chance to become involved in

Ugandan policy debates or politics more generally. Even if Asians wanted to become more

involved, the “micro public sphere” represented by the cable television system is not likely to

facilitate Asian participation in local politics because the programming is entirely transnational

(CNN, BBC, Doordarshan), not local.

Discussion

In a historical study of Indians in the United States, Vijay Prashad (2000) has pointed out

that Indian labor was desired, but their culture was not – except in the most exoticized and

demeaning forms – and for the approximately 20 million Indians in the diaspora today, this



18

situation is still true in many ways. In an ironic inversion of this formulation, Asians in Uganda

want the country as an opportunity for realizing wealth and profit but they do not want to

participate in Ugandan culture. Instead, the diasporic Asians seem to desire a distinct and

separate community.

But what is the nature of the community? What is its identity? Answers to these questions

must remain tentative and speculative in the absence of more detailed ethnography and

interviews with community members. Nevertheless, the research completed thus far suggests a

number of interesting trajectories.

Asian identity in Uganda is signaled, in part, by the efforts to preserve “Indian” culture in

Uganda; efforts such as reclaiming Hindu temples and schools and establishing a cable television

system that downlinks programming specially for the Asians. The understanding of community

apparently is based on a narrow notion of “Indian-ness,” which privileges middle-class, property-

owning Hindus, even though the number of Asians occupying all these categories simultaneously

is relatively small and the actual demographics of the Asian community are more complicated.

Mamdani (1995, p.89) notes that this narrowly constructed community – particularly its class

dimension – has been emphasized in international news reporting of the return of Asians to

Uganda. Formation of Asian community identity around the axes of religion, class, and capital

accumulation is not so surprising perhaps, given that it is precisely around these factors that

groups such as the VHP has mobilized Hindus in the Indian diaspora to support a particular kind

Hinduism at “home” not only with monetary donations but also by encouraging a literalist and

pedantic recreation of religious spaces and rituals. In fact, Hinduism of this kind has emerged as

a core feature of ethnic consciousness and community mobilization among certain Indian

immigrants and their descendants all over the globe (Gillespie, 1995).

Diasporic communities, Vinay Lal (1999) reminds us, are not only the most fervent and

enthusiastic supporters of what they perceive to be the hollowed traditions of “home,” but also are

committed to the most retrograde versions of those traditions. In the case of the Indian diaspora,

Lal writes:



19

“Hindu devotees [in the diaspora] have developed an ossified

conception of their faith, frozen in time…[and] one that can in no

manner be considered a ‘lighter’ version of the faith” (Lal, 1999,

p. 147).

This kind of Indian identity, one that is constructed through a process of “imaginative rediscovery”

of the past, is one of the types mentioned in Hall’s discussion of identity formation by diasporic

communities (Hall, 1990). It is the kind of identity communities that feel somehow vulnerable or

insecure – for example, diasporic communities – try to establish by harkening back to a glorious

history, full of time-proven traditions, values, and faith – to “some very splendid era whose

existence rehabilitates us…” (Fanon, quoted in Hall, 1990, p. 223). Lurking below this rhetorically

singular identity, however, is likely to be a number of discontinuities and instabilities rooted in the

actual religious and class diversity in the Asian community.

What is the role of media in this process? At this point, I can only speculate about the

relationship, but it seems that there may be a mutually reinforcing relationship in which Asian

insularity in Uganda, aided by highly selective participation in the domestic media industry and

the establishment of a parallel cable television system carrying transnational content and catering

to Asian tastes and preferences, helps preserve an imagined stability of Asian community identity

in Uganda (an identity that is purportedly “Hindu”), while the stability of identity produces an

imagined seamlessness of transnational community connection. The extent to which program

content promotes Asian insularity and strengthens transnational community connections remains

to be examined through closer content analysis and ethnographic research with Asian media

users.

Conclusions

For the time being, Asian isolation from Ugandan social, cultural, and political life of the

country does not represent a threat to the economic success of the community or to continued

existence of the community as a whole. As long as Museveni remains in power, Asians probably

need not worry about expulsion. Asian economic activities have contributed to Uganda’s recent



20

economic boom and Museveni is not about to “kill the goose that lays the golden eggs.” But

Museveni’s hold on power is not as firm as it once was. Protracted and treasury-draining military

skirmishes in the Democratic Republic of Congo, heightening tensions with Rwanda, and the

inability to control rebel movements in the north and northwest of the country, have eroded the

population’s faith in the Museveni government (Oyongo-Obbo, 2000; Tripp, 1999). Recent

national elections in which Museveni retained his presidency revealed Museveni’s hold on power

was not nearly as absolute as it once was. Several challengers emerged who were not as friendly

to Asians as Museveni and a day will come when a politician hostile to the Asian community

attains Presidential power.

Thus, the potential problem with the way the Asian community is forming itself in Uganda

is that it is re-creating a situation from the early 1970s when Amin expelled them. Except for a

few, Asians up till 1972 were self-segregated. They participated in the Ugandan economy, but not

its social or cultural life. Politically, Asians participated only rarely. One of the first mayors of

Kampala was Asian but few Asians since are notable for political activity. Today, Asians are again

active in the economic sectors but hardly present in the social, cultural, or political arenas. With

the exception of two highly visible Local Council III members, Asians’ political participation is

through “back-door” contacts and connections with Ugandan officials. Though the Asians are

investing in media, it is mainly to create a parallel and uniquely Asian cable television system.

The problem is not that there is a parallel system per se, but that it is exclusively catering to the

Asian community, which may reinforce isolation and a false sense of ideological and cultural

superiority, which could lead to cultural and political conflicts.



21

References

Abidi, S. (1996). The return of Asians to Uganda. African Quarterly 36, 45-58.

Adams, B. & Bristow, M. (1978). The politico-economic position of Ugandan Asians in the colonial

and independence eras. Journal of Asian and African Studies 13, 151-166.

Adams, D. and Bristow, M. (1979). Ugandan Asian expulsion experiences: Rumour and reality.

Journal of Asian and African Studies 14, 191-203.

Almeida, G. (March 28, 2003). Headmaster, Lohana Primary School. Person interview.

Appadurai, A. (1997). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis, MN:

University of Minnesota Press.

Chibita, M. (1999) Survival for the “entertainingest”? In search of a balanced diet in broadcasting.

Uganda Journalism Review 1, 27-30.

Dahlgren, P. (1994). Media and the Public Sphere. London: Sage.

Dayan, D. (1998). Particularistic media and diasporic communities. In T. Liebes & J. Curran

(Eds.), Media, Ritual and Identity (pp. 103-113). London: Routledge.

Gabriel, J. (1998). Whitewash: Racialized Politics and the Media. London: Routledge

Gillespie, M. (1995). Television, Ethnicity and Cultural Change. London: Routledge.

Hall, S. (1990). Cultural identity and diaspora. In J. Rutherford (Ed.) Identity, Community, Culture,

Difference (pp. 237-247). London: Lawrence and Wishart.

Husband, C. (1994). A Richer Vision: The Development of Ethnic Minority Media in Western

Democracies. Paris: UNESCO.

Juuko, M. (May 19, 2000). Programming Director, Uganda Television. Personal interview.

Karanja, N. (March 20, 2003). General Manager, Sanyu 2000 FM. Personal interview.

Karia, P. (March 18, 2003). Local Council III, Kampala Central District. Personal Interview.

Lall, V. (1999). The politics of history on the Internet: Cyber-diasporic Hinduism and the North

American Hindu diaspora. Diaspora 8, 137-172.

Liebes, T. & Katz, E. (1990). The Export of Meaning: Cross-Cultural Readings of “Dallas.” New

York and Oxford: Oxford University Press.



22

Mamdani, M. (1984). Imperialism and Fascism in Uganda. Kampala: Fountain Press.

Mamdani, M. (1995). And Fire Does Not Always Beget Ash: Critical Reflections on the NRM.

Kampala: Monitor Publications.

Mamdani, M. (1999). Politics and Class Formation in Uganda. Kampala: Fountain Publishers.

Marrett, V. (1987).  Immigrants Settling in the City. Leicester: Leiscester University Press.

Morley, D. (1992). Television, Audiences, and Cultural Studies. London: Routledge.

Mutibwa, P. (1992). Uganda Since Independence. Trenton, NJ: Africa Press.

Naficy, H. (1999). Home, Exile, Homeland. New York: Routledge.

Nordenstreng, K. & Varis, T. (1974). Television traffic – A one-way street? (Reports and Papers

on Mass Communication, No. 70). Paris: UNESCO.

Okumu, J. (March 20, 2003). Marketing Manager, Dembe FM. Personal interview.

Oyongo-Obbo, C. (May 24, 2000). Editor and Columnist, The Monitor. Personal interview.

Patel, P. (May 31, 2000). Past Chairman, Indian Association of Uganda. Personal interview.

Patel, P. (March 28, 2003). Past Chairman, Indian Association of Uganda. Personal interview.

Prashad, V. (1999). The Karma of Brown Folk. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.

Riggins, H. R. (1992). Ethnic Minority Media: An International Perspective. Newbuty Park, CA:

Sage.

“Secret Asian Property Bill Rejected.” The Monitor, February 2, 1993, p.1.

Singh, P. (March 19, 2003). Local Council III, Nakivubo District. Personal interview.

Tailor, R. (May 24, 2000). Chairman, Indian Association of Uganda. Personal interview.

Tailor, R. (March 17, 2003). Past Chairman, Indian Association of Uganda. Personal interview.

Tripp, A. M. (1999). The changing face of authoritarianism in Africa: The case of Uganda.

Unpublished manuscript, University of Wisconsin-Madison.

Tukahebwa, G. (1998). Privatization as a development strategy. In H.B. Hansen & M. Twaddle

(Eds.), Developing Uganda (pp. 59-97). Kampala: Fountain.

Tunstall, J. (1977). The Media Are American. New York: Columbia University Press.

Twinimugisha-Shokoro, B.K. (1998). How free is the media in Uganda? East African Journal of

Peace & Human Rights 4, 171-184.



23

Wafula, O. (May 24, 2000). Editor-in Chief, The Monitor. Personal interview.

Wakabi, W. (1999). Why the mortality rate of newspapers is so high. Uganda Journalism Review

1, 31-33.

Yadav, S.N. (1998). The return of Indians to Uganda. Indian Journal of African Studies 9, 79-107.

Additional interviews:

Syed Abidi, Head, School of Library Science, Makerere University, and Secretary, Indian

Association of Uganda, (May 12, 2000).

Assimwe-Tinka, J., Controller of Programs, (May 18, 2000).

David Balikouwa, Deputy Editor, The Monitor, (May 24, 2000).

Nyangabyaki Bazaara, Executive Director, Center for Basic Research, (May 17, 2000).

Samuel Nabaasa Gumah, Director of News, Radio Simba, (May 15, 2000).

Robert Kabushenga, Legal Officer, New Vision, (May 16, 2000).

Simwogerere Kyazze, Sunday Editor, The Monitor, (May 19, 2000).

Peter Mwiesige, Political Editor, New Vision, (May 22, 2000)

Aga Sekalala, Jr., Executive Director, Radio Simba, (May 16, 2000).

David Sseppuuya, Deputy Editor-in-Chief, New Vision, (May 16, 2000).

Elvis Wavamunno, Executive Director, WBS-TV, (May 16, 2000).


